torstai 6. marraskuuta 2014

Tajunnan voima



UNIIN SE KOLAHTI

Arvaa vaan, kokeilinko joskus ohjeita, kuinka voi kehittää uniensa tietoisuuteen pääsemistä?  Kyseessä oli jokin Olli Erjannin laatima lista, millä hän oli itse harjoittanut tietoisuutta uniensa aikana. Ei auttanut harjoittelu, jota en pitkään jaksanut kokeilla. Jotakin siinä oli sormien laskemisesta ja seinän taputtamista sen toteamiseksi, onko seinä kiinteä ja pään kääntelyä, pysyykö ympäristö samanlaisena. Tätä siis tehtiin hereillä, jotta samaa oppii tekemään unessa todetakseen epätoden ympäristön. Unessa nimittäin asiat muuttuvat, kun hereillä niiden pitäisi pysyä samana, vaikka päätäsi kääntelisitkin :)
 
Kokeilin siis jokunen päivä sitten rauhoittumista ja ajattelin yhtä ohjeistettua mantraa mielessäni. Sen piti olla hyvää tekevä. Seuraavana aamuna unet olivat... villejä? Kuulin perheenjäsenen aiheuttamaa ääntä, vaikka hän oli jo lähtenyt aikaiseen aamuun. Tiesin, ettei hän enää ole paikalla. Mieleni sanoi niin. Ja taas samat äänet, sanoin uudestaan itselleni, etten voi niitä kuulla, mutta päätin mennä ikkunaan katsomaan, onko auto vielä pihassa ja näin hänet juuri istumassa autoon. Tiesin, että en voi nähdä, koska tapahtuma on jo menneisyyttä. Totesin selitykseksi: ”Aikamme kulkee nyt eri tahdissa.” Ok. Se oli järkeni antama vastaus. Sitten oivalsin: Olen unessa! Se oli todella huomioni aukaiseva oivallus, tajuntani valpastui 100%. Odotin hetken heräänkö tähän hätkähdyttävään huomioon ja totesin ilahtuneena, että olen yhä unessa. Ajattelin: ”Voin tehdä mitä haluan.” Olin katonrajassa, huone esti minua nousemasta korkeammalle, päätin avata oven ja sanoin mieleen nousseelle huolelle: ”En nouse avaruuteen, vaikka katto ei ole pitelemässä minua.” Totesin, että olen nyt tylsä, kun en muuta keksi.  Ehkä joskus, kun herään taas unessani, minulla on valmiiksi mietittynä jotakin erikoisempaa, jota haluan tehdä tai nähdä. Ehkä. Lentämistä seuraavat viimeiset ­− ennen oikeaa heräämistäni − pelästyttävät unikokemukset jätän kyllä mieluummin näkemättä ja tuntematta. Joten en taida suositella tätä kuitenkaan ihan hetimiten. Tai, no... jos haluat vilkaista Erjannin netissä olevaa opasta, sen pitäisi löytyä tästä: http://www.selkouni.fi/

2 kommenttia:

  1. Ei kovin hiljainen maja :D Mielelläni ryhdyn seuraamaan blogiasi, kunhan et pistä ovea lukkoon ja jätä minua yksin unimaailman vangiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En jätä, ellen itse jää oven taakse...
      Kiitos kannustuksesta, lisään blogisi seurantalistalleni :)

      Poista

Tuliko jotain mieleen? (Kommentti tarkistetaan ennen julkaisua.)